انحراف بینی و موثرترین راه درمانی

انحراف بینی یا سپتوم کج زمانی رخ می دهد که سپتوم ، غضروف و استخوان جدا کننده سوراخ های بینی در موقعیت مرکزی قرار نداشته و به یک طرف انحراف پیدا کرده باشد. برخی افراد از همان بدو تولد دارای سپتوم بینی کج هستند و در برخی دیگر این انحراف در اثر وارد آمدن ضربه یا آسیب دیدگی اتفاق می افتد. سپتومی که به شدت دچار انحراف شده باشد می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و سردرد شود. جراحی بینی روش درمان این مشکل است. در صورتی که بیمار مایل باشد علاوه بر درمان مشکل فانکشنال بینی سپتوپلاستی، ایرادات ظاهری این اندام را نیز رفع کند، جراحی سپتورینوپلاستی انجام خواهد شد. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا عمل انحراف بینی باعث زیبایی می شود مثبت است. با توضیحات جامع با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات کامل در خصوص جنبه های مختلف این ناهنجاری، با راههای درمان مناسب آشنا شده و اقدامات لازم را در برخورداری از بینی که بتواند از نظر عملکردی و زیبایی برای شما مفید واقع شود انجام دهید.

انحراف بینی - دکتر مهدی صابری

علائم انحراف بینی

افرادی که به شدت تیغه بینی شان منحرف است ، دارای شکل ظاهری ناخوشایندی در بینی می باشند. سایر علائم این عارضه شامل دشوار بودن نفس کشیدن از یک سوراخ یا هر دو سوراخ بینی ، سردرد و احساس درد در صورت، گرفتگی بینی، خون دماغ شدن، سینوزیت یا التهاب سینوس، آپنه خواب و خرخر کردن می باشد. در صورت تجربه کردن این علائم برای اینکه بفهمیم انحراف بینی داریم یا خیر می توانیم به پزشک مراجعه کنیم.

علل انحراف سپتوم بینی چیست ؟

آسیب دیدگی علت اصلی منحرف شدن تیغه بینی است. آسیب های وارد شده به بینی در طول ورزش، زمین خوردن، تصادف یا دعوا کردن می تواند باعث انحراف سپتوم شود. برخی انحرافات بینی نیز مادرزادی بوده و از زمان تولد با فرد همراه است.

انحراف بینی چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

علاوه بر مشکلات ظاهری بینی و کج دیده شدن آن، انحراف سپتوم مشکلات دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
انحراف بینی می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود آورد، از جمله:

• تنفس دشوار: شایع‌ترین علامت انحراف بینی، گرفتگی بینی است، به خصوص در یک یا هر دو طرف بینی. این امر می‌تواند تنفس را به ویژه در شب، زمانی که هوا خشک‌تر است، دشوار کند.
  • خروپف: انحراف بینی می‌تواند جریان هوا را در بینی مختل کند و منجر به خروپف شود.
  • سینوزیت: انسداد ناشی از انحراف بینی می‌تواند باعث تجمع مخاط در سینوس‌ها شده و منجر به سینوزیت یا عفونت سینوس شود. این امر می‌تواند منجر به درد، تورم و احتقان در صورت شود.
  • خونریزی بینی: انحراف بینی می‌تواند به خشکی و تحریک مخاط بینی منجر شود و خونریزی بینی را بیشتر کند.
  • مشکلات خواب: تنفس دشوار و خروپف ناشی از انحراف بینی می‌تواند خواب شبانه را مختل کند و منجر به خستگی و بی‌حوصلگی در طول روز شود.
  •  کاهش حس بویایی: در موارد شدید، انحراف بینی می‌تواند جریان هوا را به قسمت‌های بویایی بینی مختل کند و منجر به کاهش حس بویایی شود.

آیا انحراف بینی باعث سردرد میشود؟

بله، انحراف بینی می‌تواند باعث سردرد شود، به خصوص سردردهای سینوسی. در اینجا چند دلیل برای این موضوع وجود دارد:

• انسداد سینوس ها: انحراف تیغه بینی می تواند جریان هوا را به سینوس ها مختل کند و منجر به تجمع مخاط و احتقان شود. این احتقان می تواند فشار ایجاد کند و منجر به درد در صورت، به خصوص در اطراف چشم ها و بینی شود.
  •  التهاب: انسداد و احتقان ناشی از انحراف بینی می تواند سینوس ها را ملتهب کند و منجر به سینوزیت شود. سینوزیت می تواند باعث سردرد، تورم صورت و احتقان شود.
  •  خشکی بینی: انحراف بینی می تواند به خشکی و تحریک مخاط بینی منجر شود، که می تواند سردرد را بدتر کند.

علاوه بر این، انحراف بینی می تواند با خروپف و تنفس دشوار در خواب همراه باشد، که می تواند منجر به خواب آشفته و سردرد در صبح شود.

همه افراد مبتلا به انحراف بینی دچار سردرد نمی شوند. شدت و نوع سردرد ناشی از انحراف بینی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر سردردهای مکرر یا شدید را تجربه می کنید، به خصوص اگر با علائمی مانند احتقان بینی، ترشحات سینوسی، درد صورت یا خروپف همراه باشد، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. درمان انحراف بینی می تواند به کاهش یا از بین بردن سردرد ناشی از آن کمک کند.

انحراف تیغه بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای درمان انحراف بینی در تهران سوالاتی را در خصوص علائم از بیمار می پرسد. سپس آزمایش فیزیکی بر روی بینی انجام داده و سوراخ های بینی را با استفاده از یک منبع نور قوی به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

درمان انحراف بینی

بیشتر افراد نیازی به درمان سپتوم کج ندارند چون علائمی در آنها وجود نداشته یا علائم آنها بسیار خفیف است. اما اگر علائم شدید بوده و برای فرد آزار دهنده است باید درمان مناسب انجام شود. درمان انحراف سپتوم با روش سپتوپلاستی امکان پذیر است. اگر مشکلات تنفسی دارید، مرتباً دچار عفونت های سینوسی می شوید یا علائم دیگری وجود دارد که برایتان آزار دهنده است، سپتوپلاستی راه درمان مشکل شماست. در صورتی که بیمار از مشکلات زیبایی در ظاهری بینی نیز گلایه داشته باشد، جراحی سپتورینوپلاستی برای او توصیه خواهد شد.

چرا برخی جراحی انحراف بینی انجام می دهند؟

سپتوپلاستی زمانی توصیه می شود که فرد به دلیل انحراف سپتوم بینی با مشکل تنفسی روبرو بوده و انحراف بینی باعث محدودیت فرد در انجام برخی از فعالیت های روزانه شده است. جراحی برای درمان همزمان مشکلات تنفسی و ناهنجاری های زیبایی مستلزم اجرای فرایند سیتورینوپلاستی می باشد. انحراف سپتوم و تغییر شکل بینی به دلیل آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا ضربه و اقدام برای درمان این مشکلات و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن علت انجام این جراحی است. گاهی انحراف سپتوم به اندازه ای شدید است که درمان آن به تنهایی می تواند باعث تغییر شکل ظاهری بینی شود. بنابراین در نظر گرفتن جنبه های فانکشنال و زیبایی در کنار یکدیگر الزامی خواهد بود.

آیا پیش از جراحی انحراف بینی ، آمادگی خاصی لازم است ؟

مطابق هر عمل جراحی ، قبل از سپتوپلاستی نیز باید اقداماتی به انجام برسد که البته مشابه با سایز عمل های بینی می باشد. در ابتدا جلسه مشاوره ای با بهترین جراح بینی تهران خواهید داشت و ایشان پس از انجام معاینات بالینی و بررسی پرونده پزشکی شما ، دستورالعمل های موردنیاز را در اختیارتان قرار می دهد.

اگر به علت خاصی داروهای دون نسخه یا مکمل و داروی گیاهی مصرف می کند ، به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا پیش از جراحی انحراف بینی از ایشان دستورالعملی مبنی بر قطع داروهایی نظیر آسپیرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و برخی دارو مکمل های گیاهی خاص که منجر به رقیق شدن خون می شوند ، دریافت می کنید.  چنانچه به آلرژی و مشکلاتی نظیر انعقاد خون دچار هستید ، حتما پیش از سپتوپلاستی ، جراح را در جریان این امر قرار دهید.

نحوه انجام سپتوپلاستی

جراحی انحراف بینی در تهران عملیاتی است که برای بهبود تنفس از راه بینی (سپتوپلاستی) و خلق شکل ظاهری زیبا (رینوپلاستی) در یک عملیات واحد انجام می شود. این جراحی ماهیت سرپایی داشته و بیمار می تواند بعد از تکمیل فرایند در روز جراحی محل درمان را به مقصد منزل ترک کند. مراحل اصلی جراحی به شرح زیر است:

• جراح با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ناحیه درمان را برای جراحی مستعد می کند.
  • غشای پوشش دهنده سپتوم جدا می شود و غضروف و استخوانی که باعث انحراف سپتوم شده اند اصلاح می گردند.
  • در صورت نیاز اصلاحات لازم برای شکل دهی به بینی جهت خلق یک ظاهر زیبا در این اندام انجام می شود.
  • جراح انحراف بینی در تهران با استفاده از بخیه تغییرات ایجاد شده در بینی را در موقعیت مناسب محکم می کند.
  • بیرون بینی پانسمان شده و گچ گرفته می شود.

چه افرادی داوطلب ایده ال عمل سپتوپلاستی هستند؟

این فرایند نباید قبل از 16 سالگی انجام شود. انتظار برای رشد کامل بینی قبل از اجرای هرگونه تغییرات بر روی شکل ظاهری یا ساختار آن الزامی است. بعد از تکمیل رشد بینی عموماً هیچ محدودیتی برای اجرای جراحی انحراف بینی در تهران وجود نخواهد داشت. پزشک بعد از انجام معاینات لازم در خصوص اهداف و انتظارات بیمار با او گفتگو می کند. انتخاب یک جراح خوب انحراف بینی در تهران که بتواند به پشتوانه علم و نگاه هنری خود الزامات زیبایی و عملکردی بینی را درمان کند مهمترین قدم در این سفر است.

دوره ریکاوری مورد انتظار پس از سپتوپلاستی

جراحی در حدود یک تا سه ساعت طول می کشد و معمولاً در همان روز می توانید محل درمان را به مقصد منزل ترک کنید. اغلب یک دوره دو هفته ای ریکاوری به بیمار توصیه می شود که در طول آن بیمار دست از کار کشیده و در منزل استراحت می کند. همچنین باید از رفتن به محیط های شلوغ از قبیل رستوران ها اجتناب شده و بلند کردن اجسام سنگین یا انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین نیز ترک شود. بعد از دو هفته می توانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید. کبودی اغلب برای یک دوره یک تا دو هفته ای مهمان شما خواهد بود ولی بعد از این مدت به سرعت ناپدید می شود، ولی ورم برای فروکش کردن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

آیا بعد از جراحی انحراف بینی اسکار باقی می ماند؟

جراحی را می توان از طریق دو تکنیک باز و بسته انجام داد. پروسیجر باز شامل ایجاد یک برش در پایه بخش جلویی بینی یعنی کلوملا می باشد. در بیشتر موارد این جای زخم به خوبی بهبود می یابد به طوریکه اصلا قابل رویت نخواهد بود.در رویکرد بسته نیز کلیه برش ها در داخل بینی ایجاد شده و عملاً هیچ برش خارجی یا اسکاری شکل نخواهد گرفت.

انحراف بینی و آلرژی

آنچه اغلب افراد مبتلا به آلرژی های فصلی و آنهایی که بدنشان در برابر سرماخوردگی مستعد است از آن گلایه دارند این است که نفس کشیدن از راه بینی برایشان دشوار است. این مشکل در صورت کج بودن سپتوم تشدید می شود. آلرژی باعث التهاب شده و شکل گیری پولیپ های بینی را به همراه خواهد داشت. هر چند پولیپ های بینی گره های بزرگ بدون درد هستند ولی می توانند جریان هوا در مجاری بینی را محدود کرده و نفس کشیدن از راه بینی را به یک فرایند دشوار تبدیل کنند. جراحی انحراف بینی می تواند از طریق درمان انحراف غضروف به جریان نرمال هوا در بینی کمک کرده و یک راهکار مفید برای افرادی باشد که از عفونت های سینوسی و آلرژی رنج می برند.

درمان خانگی انحراف بینی

بدون شک جراحی موثرترین و تاثیرگذارترین گزینه درمان برای رفع انحراف سپتوم می باشد. البته در زمان تحقیق برای یافتن راهکاری برای درمان انحراف سپتوم بینی با گزینه هایی در قالب روش های درمان خانگی انحراف بینی روبرو می شویم. روش هایی از قبیل مصرف دارو مثل استروئید های بینی، داروهای آلرژیک و دیلاتورهای بینی یا قطره بخشی از این روش های خانگی محسوب می شوند. نتی پات یا سیستم شستشوی بینی نیز روش دیگری است. البته با توجه به توضیحاتی که پیشتر درخصوص علت اصلی کج بودن سپتوم داده شد، منطقی است نتیجه گیری کنیم که این انحراف جز بواسطه جراحی به روش دیگری قابل درمان نمی باشد چراکه روش های خانگی مذکور طبیعتاً نمی تواند تغییری در شکل سپتوم ایجاد کرده یا باعث صاف شدن آن شوند. روش های خانگی راهکارهای موقتی برای بازکردن مجرای بینی می باشند ولی قادر به درمان انحراف بینی نخواهند بود.

آیا انحراف سپتوم بینی باعث بروز آپنه خواب می شود ؟

بله ؛ وجود یک سپتوم کج می تواند مسیر عبور هوا را مسدود کند و در نتیجه آن فرد هنگام خواب مشکلاتی نظیر آپنه و خر و پف را تجربه کند.

می توان همزمان با جراحی سپتوپلاستی ، عمل زیبایی بینی نیز انجام داد ؟

همانطور که گفته شد ، علاوه بر انحراف سپتوم ، بینی مشکلات ظاهری دیگری مثل بزرگ و پهن بودن پره ها را نیز دارا باشد. این دست از متقاضیان قطعا می خواهند در کنار رفع مشکلات فانکشنال بینی ، به لحاظ زیبایی نیز به نتیجه خوبی برسند. از این بابت به طور همزمان با جراحی انحراف بینی ، عمل زیبایی هم انجام می دهند. شایان ذکر است که ترکیب این دو پروسه با همدیگر را سپتورینوپلاستی می گویند.

جراحی انحراف بینی تا چه حد دردناک است ؟

به دنبال جراحی سپتوپلاستی ، انتظار بروز میزانی درد را داشته باشید. برخی از بیماران درد ناشی از سپتوپلاستی را به درد ناشی از عفونت سینوس ها تشبیه می کنند. برخی افراد ممکن است در اطراف چشم و پیشانی فشارهایی را نیز احساس کنند. البته چنین دردی پس از عمل طبیعی است و طی چند روز بهبودی پیدا میکند. پزشک برای راحتی بیشتر بیمار ، برای او دارو مسکن تجویز میکند.

جستجو کنید

آخرین مقالات