علت و درمان گرفتگی بینی بعد از عمل

اگر بعد از عمل بینی ، نفس کشیدن کمی برایتان سخت بود و احساس کردید بینی تان کیپ شده، نگران نباشید؛ گرفتگی بینی بعد از عمل یک مورد عادی و نرمال است که با گذشت مدت کوتاهی برطرف می شود. درست است که انتظار دارید بعد از جراحی کردن بینی تنفس راحت تری داشته باشید اما باید به بافت های جراحی شده زمان بدهید تا بهبود پیدا کنند. گرفتگی بعد از بینی ممکن است به دلیل عواملی چون وجود تامپون درون بینی، خشک شدن خون و التهاب درون بینی، سرما خوردگی، تورم ناشی از جراحی و غیره اتفاق بیفتد. در این مطلب همراه ما باشید تا به طور دقیق با انواع علت های کیپ شدن بینی بعد از جراحی آشنا شده و آن ها را کاهش دهیم.

گرفتگی بینی

چرا بینی بعد از عمل کیپ می شود؟

عوامل متعددی باعث احساس گرفتگی در بینی می شود که موارد زیر شامل همه علتهای آن خواهند بود:

ورم بعد از عمل: طبیعی است که بینی تحت جراحی قرار گرفته شده دچار تورم شدید شده و همین موضوع باعث می شود راه تنفسی باریک شود. بنابراین فرد احساس گرفتگی بینی خواهد داشت.

خشک شدن خون: بعد از عمل به دلیل ترشحات یا تجمع مایعات زیر پوستی یا حتی خشک شدن خون درون بینی فرد دچار گرفتگی بینی می شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در این هنگام دست یا سایر ابزارهایی مانند گوش پاک کن را داخل بینی فرو نبرید. این کار موجب وارد کردن آسیب یا بروز التهاب و عفونت در بینی می شود.

انحراف تیغه بینی یا مشکلات تخصصی: بروز مشکلات تنفسی به دلیل انحراف تیغه یا بسته شدن راه تنفسی به دلیل کم مهارت بودن پزشک متخصص دیگر علت کیپ شدن بینی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی می باشد که در برخی موارد جبران پذیر نخواهند بود.

کوچکی حفره بینی: کوچک شدن بیش از حد حفره های بینی معمولا برای افرادی که به بینی های فانتزی علاقه دارند اتفاق می افتد؛ دلیل آن نیز مشخص بوده و به دلیل کوچ شدن بیش از حد بینی می باشد. البته که باید گفت جراحی اگر به دست یک متخصص حاذق و حرفه ای انجام شود، به هیچ عنوان باعث بروز عوارضی چون کوچک شدن بیش از حد حفره و گرفتگی بینی نخواهد شد.

مشکلات سینوسی یا سرما خوردگی: تصور کنید بینی شما عمل نشده و سرما خورده اید؛ بینی شما دچار التهاب و گرفتگی می شود، بنابراین سرما خوردن یا مشکلات سینوزیت که سبب گرفتگی های بینی می شود نیز دیگر علت کیپ شدن بینی به شمار می رود.

بروز پولیپ یا آلرژی: پولیپ ها از علتهای دیگر کیپ شدن بینی هستند که در اثر تجمع مایعات می باشند. این ماده ها که به شکل تیله در مجرای بینی و سینوس ها رشد می کنند نیز موجب گرفتگی بینی و صدا می شوند. همچنین آلرژی در برخی فصول سال یا حساسیت به برخی مواد می تواند سبب عطسه یا کیپ شدن بینی در افراد شود.

جراحی غیر اصولی: متاسفانه برخی افراد بدون داشتن مهارت یا حتی مدرک پزشکی امروزه با هزینه کمتر اقدام به انجام عمل های زیبایی می کنند که گرفتگی بینی یکی از ساده ترین عوارض مراجعه به این افراد سود جو است. بنابراین هنگام انتخاب پزشک، به تخصص های ایشان، مهارت ها و نمونه کارهای قبلی دقت داشته باشید.

چگونه گرفتگی بینی بعد از عمل را رفع کنیم؟

اگر به تازگی بینی خود را جراحی کرده اید و هنوز تامپون درون بینی شما قرار دارد، نگران گرفتگی و کیپ بودن بینی نباشید. تا زمانی که تامپون برداشته شود می بایست با دهان تنفس کنید. اما اگر تامپون را خارج کرده اید و همچنان بینی کیپ باشد ، با مشورت پزشک خود بینی را شست و شو دهید. این کار باعث می شود التهابات داخل بینی خارج شده و راه تنفسی شما باز شود.

همچنین از قرص ها و مواد غذایی ضد التهاب و تورم مانند قرص آناهیل یا آناناس استفاده کرده تا ورم بینی شما بخوابد؛ زیرا همانطور که گفته شد برخی از این گرفتگی های بینی در اثر تورم ناشی از جراحی به وجود می آیند.

از کجا بفهمیم گرفتگی بینی بعد از جراحی خطرناک است؟

اگر از زمان جراحی شما حدود 4 هفته گذشته است و همچنان دچار مشکلات تنفسی هستید، باید به پزشک خود مراجعه و شرایط را بررسی کنید؛ چراکه اگر گرفتگی در اثر عوارض ناشی از جراحی ایجاد می شد، با گذشت چنین زمانی کاملا از بین می رفت.

گرفتگی بینی بعد از جراحی دائمی است؟

خیر به طور کلی گرفتگی بعد از رینوپلاستی بینی، دائمی نیست. این به این معناست که این احساس کیپ بودن بینی موقتی خواهد بود. که برای مثال، یکی از علتهای اصلی گرفته بودن بینی، خشک شدن خون یا التهابات ناشی از جراحی می باشد که با شست و شو از بین خواهد رفت.